B6-træning (udelanding)
D. 10. juli 2014 trænede Hans Erik udelanding (B6-norm) med Niels.

D. 10. juli 2014 trænede Hans Erik udelanding (B6-norm) med Niels.

Nede på jorden igen: ASK21 blev vasket og poleret
Lis i Acro'en deltog i de nordiske mesterskaber i kunstsvæveflyvning; 1.-5. juli 2014. Det blev en fornem andenplads, kun overgået af den regerende verdensmester.

Dimonaen kan også flyve termik, især når der er skygader
Andreas Boyschau fløj solo (på Dimonaen) fredag d. 6. juni. Tillykke skal det lyde her fra redaktionen.
Billeder af begivenheden vil blive offentliggjort lige så snart, de foreligger.

Hans Erik flyver termik

EKVH fik i maj forseglet asfaltbanens overflade og opfriske striberne. Det ser så flot ud fra luften.
Efter en lang byggeproces på ca. 10 år er det nye "Aviator-spil" snart i drift og de første seks teststarter blev gennemført (med Erik Nørskov i styrehuset) uden uheld søndag d. 25. maj 2014 kl. 12:37. På billedet ses den første start med Steen Thomasberg bag pinden i Puchaczen. Spillet ses desværre ikke på billedet ... men længere nede her på siden er der andre billeder af spillet.
Aviators nyeste pilotelev Mark (14 år) får instruktion af Alf inden den første flyvning.
Lørdag d. 17. maj 2014 kom en søbrise forbi. Det så sådan her ud fra jorden kl. 14 (i forgrunden Tzylle indeni en traktor), hvor søbrisen var ved at bygge op over Livø Bredning og Løgstør Bredning (den fine række af cumulus).

Et længe næret ønske er gået i opfyldelse: asfaltbanen på EKVH er blevet renoveret (ny overflade, nye striber). Asfaltbanen blev genåbnet fredag d. 9. maj 2014 kl. 12.
Årets første Aviator-klubudflugt til Østrig var desværre præget af ekstremt labil varmfugtig luftmasse og ingen inversion til at stoppe skyfesten. Hver eneste dag tårnede cumulusskyerne (tcu & cb) sig majestætisk smukt op fra kl. 11 til sidst på eftermiddagen. Skybasen kom aldrig over ca. 7000', og hvordan håndterer man lige det, når samtidig bjergkamme mv. ligger i 6-7000'.

Drømmer du om at flyve? Så kom til åbent hus i Aviator.

Det er nu, du har muligheden! Som svæveflyvepilot får du oplevelser, sport og udfordringer. Det er en fantastisk følelse at hænge oppe i himlen blandt skyer og musvåger i dit ”eget” svævefly.
Fotograf: Michael Rønå i LS4 (G, 2700', fri af jorden og med skysigt).
Tuborgfondet har besluttet at yde et bidrag á 25.000 kr til indkøb af ni FLARM til Aviators svævefly. Et længe næret ønske om FLARM i alle flyene kan dermed opfyldes. Stort tak til Tuborgfondet.
![]()
Frank Sandeløv indbyder til svæveflyveferie i Østrig 2014; læs mere ved at klikke her. Lad dig evt. inspirere ved at læse de foregående års Østrig-oplevelser (klik her).
Så fik vi omsider sat 2014-flyvningen i gang. Jesper og Karl Kristian gør klar til den første start i år. Må det blive en god sæson for hele klubben og alle svæveflyvere i Danmark.
Vesthimmerland Kommune lader meddele:
Asfaltbanen 11/29 på Vesthimmerlands Flyveplads skal have ny overfladebehandling. Vesthimmerland Kommune har bestilt asfaltfirmaet til at gå i gang tirsdag den 22. april 2014 (lige efter påske). Derfor vil asfaltbanen blive lukket med NOTAM fra tirsdag den 22. april og til og med mandag den 12. maj 2014.
Forseglingen skal ligge i et par uger som minimum, inden opstregningen kan udføres, da bemalingen ellers vil krakelere. Da luft- og overfladetemperaturer skal være mindst +10 grader Celsius, og der ikke må være regnvejr, inden behandlingen af banen kan udføres, er det jo ikke sikkert, at arbejdet bliver udført som planlagt, men vi håber det bedste,
Græsbanen vil være åben i tidsrummet, men der må ikke må køres på asfaltbanen!
20 mand og 1 dame var mødt frem til forårsklargøring (og PFT/S-teori) lørdag d. 15. marts 2014. Teltet i hangaren blev nedtaget, tre fly samlet og flere forsøg på oprydning (som dog alle fejlede). Søndag blev yderligere tre fly samlet, så nu er vi næsten klar.

Jesper og Alf førte an i forsøget på at få Ferslevspillet ind i vognhangaren
Værkstedssæsonen lakker mod enden: spillet er (næsten) køreklart og flyene er næsten alle gennem værkstedet (der mangler lige en enkelt LS4). Så nu skal det hele bare lige samles og synes, og så er vi klar til en ny sæson.
Jesper, Ib, Henrik og Lars B fik ved en ihærdig indsats LS6'eren gennem værkstedet på en dag!