FlyINverted 2011 - kunstflyvningskursus

Skrevet af webmaster til . Sendt til Forside

Bjarne / JAS deltog i årets kunstsvæveflyvningskursus på EKVH (Vesthimmerlands Flyveplads). Kurset arrangeres hvert år af Aviator som et DsVU-kursus.
Læs her Bjarnes beretning fra kurset.

Jeg deltog i årets Fly Inverted – kunstflyvningskursus for svæveflyvere. Egentlig tilmeldte jeg mig kun for at kunne opfylde svæveflyveklubbens flyvereglement, så jeg kunne tage et af vore kunstflyvningsduelige fly og slå nogle krøller i luften. For med 10.000+ flyvetimer, heraf et par tusinde på jagerfly, hvem skulle så kunne lære mig noget om kunstflyvning?

Det kunne Steen, Brian og Lars!

Steen Thomasberg, Brian Uhre Lassen og Lars Jensen var instruktører på årets Fly Inverted kursus. Kursusugen begyndte søndag med udlevering af et digert og velgennemarbejdet kompendium på 80 sider. Det syntes overvældende, men der er ikke en side med overflødigt stof i det kompendium. Derefter gik vi i gang med en hel dags teoriundervisning, hvor MYB, flyets ydeevne og begrænsninger, forberedelse og klargøring, manøvrelære, og hvordan man redder sig ud af en utilsigtet situation, blev grundigt gennemgået. Og på trods af en hel dags teori, var der ikke noget af det, der virkede kedeligt eller overflødigt. Sidst på eftermiddagen klarede vejret op, og så gik vi i gang med den praktiske flyvning.

Dagligt tilsyn og grundig støvsugning af flyene blev hurtigt foretaget. Støv og skidt i bunden af flyene har det med at komme op i øjnene, når flyet vender på hovedet. Flyslæb til 4000 fod, tjekke at der ikke var andre fly i boksen (som er det 1 x 1 x 1 km område nord for EKVH, der pr. NOTAM var reserveret os), og så i gang med de positive G-manøvrer: loop og stall-turn.

Under manøvrelære tidligere på dagen, fortalte Steen, at ingen af os ville kunne lave et korrekt udført stall-turn (eller hårnål) første gang. Men det skulle vi fire elever nok vise ham, at vi kunne! Næh, det kunne vi så ikke. Nede fra jorden virker det simpelt at lave fx et loop, men når man så oppe i luften også lige skal have alle detaljer med, bliver det knap så simpelt. Nå, men vi fløj hver to ture den søndag med masser af positive G-manøvrer.

Under MYB-teoridelen havde Steen berettet om, hvor fysisk og psykisk krævende og trættende, det er at koncentrere sig om at udføre kunstflyvning. Det viste sig at holde stik. Sidste elev var i seng kl. 22 den dag.

Næste dag: flyslæb til 4000 fod og så rundt på ryggen. Det er vigtigt at være fortrolig med at flyve på ryggen, for når tingene i kunstflyvning ikke går helt som forventet, skal der lige så tit rettes ud på ryggen, som i retvendt stilling. Det fik jeg senere brug for. Så gik vi ellers i gang med returnement (split-s), immelmann og rul. Især det sidste voldte mig store problemer. Det var ikke det store problem at få flyet til at rulle en omgang. Men man skulle jo gerne rulle ud på samme kurs, som man gik ind i rullet. På kurset så vi udrulninger helt op til 90 grader fra indgangskursen (mig selv inkl.) Det er altså ikke så let, som jeg troede.

De næste par dage gik med at forfine manøvrerne og sammensætte dem til et program: Loop - immelmann - returnement - stall-turn til højre - rul til højre - stall-turn til venstre - rul til venstre - 360 graders drej med 60 graders krængning…, og så er det meste af de 4000 fod brugt.

På en tur, hvor vi trænede programflyvning, og havde lavet loop og var på toppen af immelmann´en, var jeg mentalt i gang med et loop. Så med næsen godt under horisonten – på hovedet – gjorde Brian fra bagsædet opmærksom på, at det skulle være en immelmann. Farten var nu for høj til at rulle rundt, så der var kun en ting at gøre: afbryde manøvren og skubbe 2-3 negative G for at få næsen over horisonten, så farten kunne komme under kontrol igen. Vi var lige oppe at kysse Vne (maksimal hastighed inden flyet bryder sammen (red.)) – på ryggen vel at mærke. Havde vi ikke haft rygflyvningstræning på andendagen, tør jeg ikke tænke på, hvordan jeg ellers ville være kommet ud af den situation. Sandsynligvis med en kraftig overbelastning af flyet.

Fly Inverted er et fremragende kunstflyvningskursus. I år var vi fire kursister, der alle fik skrevet for ”Videregående Kunstflyvning” i vore logbøger. Det er et krævende kursus, hvilket illustreres af, at der næsten hvert år på kurset er frafald af en eller flere elever under forløbet. Men når man har været kurset igennem, får man en rigtig god fornemmelse af, hvad man kan byde det svævefly, man sidder i.

Har man lyst til at prøve kunstflyvning, eller blot under kontrollerede forhold at komme tæt på flyets maksimale ydeevne, kan jeg varmt anbefale at deltage i Fly Inverted kurset. Det kommer igen i 2012.

Brian deltog selv som elev i Fly Inverted 2009, og lavede den gang en god artikel, der kan læses ved at klikke her.

Cool Bjarne Jakobsen/JAS