Pribina Cup 2012 - team Aviator er med
Pribina Cup 2012, verdens største svæveflyvekonkurrence, har igen i år deltagere med fra Aviator: Johan og Lars B drager med Duo'en til Nitra i Slovakiet. I perioden fra d. 1. til 14. april vil de gøre deres bedste for at få en plads på podiet. Følg med i beretningen her på siden.
Fortræning fra mandag d. 2. til torsdag d. 5. april.
Vi er kommet ud at flyve og har fået banket rusten af knogler og hjernevindinger. Gode flyvninger er det blevet til. Onsdag en tur på 270 km op lidt i nærheden af de høje Tatra.
Kurvning set fra vingespidsen. Det er ikke os, der styrtdykker, men geometrien der bliver tosset, når en opadvendt kegle ses nedefra (vist nok).
Højt humør.
Lavt humør. Det kunne kort efter konstateres, at motoren har det fint.
Så mødte vi lige Jan Gevad i en LAK17.
Officiel træning fredag d. 6. april 2012
Dis efter kraftig tordenvejr og regn om natten. Ingen flyvning.
1. konkurrencedag lørdag d. 7. april 2012
Alle kom i luften, og ingen styrtede ned (selv mindst en gik i spind i indflyvningen). Det var de gode nyheder. Der gik lemminge-effekt i hele feltet inkl. 1W's besætning. Så selv om den tykke altostratoscumulus-base lå blot 2000 fod over jorden og en koldfront på vej, lod vi os alle trække op. Og næsten lige så hurtigt dumpede vi ned igen. Bindegalt! Men i morgen...!!!!
2. konkurrencedag søndag d. 8. april 2012
En 9. plads blev det til i dag. Ikke fordi vi gennemførte opgaven, men fordi man får point pr. gennemførte kilometer. Vi nåede 132 km ud af opgavens 292 km, og så strejkede GPS-loggeren i mere end de tilladte 3 minutter, og så kunne vi lige så godt stikke hjem. Vi havde ikke motoren ude i dag!
---Vinderen af dagens to-sædet-konkurrence blev Felipe Cvitanich fra Polyteknisk Flyvegruppe. Han tærsklede ud tre minutter før os og havde evnen og heldet til at ramme no'en fede bobler på vej mod 1. vendepunkt, så de 84 km fra 1. til 2. vendepunkt i strid modvind (25 knob lige i snuden) kunne angribes i fuld højde, og så havde han også evnen og heldet til at udnytte en eller to skygader til at tage alle 84 km i strid modvind uden at kurve. Flot! På den strækning satte han alle konkurrenterne langt tilbage.
---Vi sad i 1W og rodede i træhøjde før 1. vendepunkt og måtte derfor kurve og kurve og kurve på vej op på 2. vendepunkt, og det kostede jo hver gang tid, og hver gang blev vi blæst mange kilometer baglæns.
---Det hele blev gennemført i -10 til -14 grader. Hold da helt op det var koldt! Forsædepiloten var meget glad for sine elektrisk opvarmede indlægssåler.
---Fejlen på GPS-loggeren kan sandsynligvis henføres til en dårlig forbindelse i det stik, hvor ledningen fra GPS-antennen sættes ind i loggeren. Stikket sidder lige der, hvor en Duo-bagsædepilot svinger fødderne ind og let kommer til at sparke til maskinparken.
3. konkurrencedag mandag d. 9. april 2012
Dagens opgave var en 407 km med tørtermik og masser af dejligt varmende solskin. Hurra! Det var skisme for koldt i går. Vi tærkslede ud, for en gangs skyld i god højde, og fræsede nordpå. Det gik faktisk ret godt deruda. Hver gang, vi manglede højde, stod der lige en lækker og solid boble, som løftede os hurtigt og bekvemt op i marchhøjde.
--Det gik så godt, at vi glemte at fokusere, og pludselig var vi i hovsa-højde. Pokkers, pokkers. Ingenting at hente og ud med motoren.
--Vi glemte simpelthen at kigge ud ad vinduet og ud på terrænet og tænke over vindretning, solretning og den slags elementært stof. Vi var blevet for høje hatten, fordi vi bare ku' det der. Vi var fløjet ind i en blindgyde med faldvind bag et stort bjerg på venstre side og en stor, flad og sumpet dalbund på højre side.
---Vi huskede dog at nyde solskinnet ved -10 grader og den smukke udsigt.
4. konkurrencedag tirsdag d. 10. april 2012
Tørtermik helt op til ca. 3500 fod (QFE). Dagens opgave en "racing task med assignet areas", minimum 2:30 timer. Alle fly lå og tegnede korncirkler i flyvepladsens nærmeste omegn, det var noget værre noget. Men vi var heldig og fik os skruet op i 4500 fod, og så tærsklede vi ud en time efter startlinjens åbning (som nogen af de første). Det gik sådan set også meget godt. Men - ja, man aner allerede en tendens - så kom vi i problemer ved første vendepunkt, som lå alt for tæt på to forbudte luftrum. Eftersom vi var handikappede af at kun den ene pilot havde en PDA med, det andet stik til loggeren virker ikke, gik der kludder i kurvning i meget lav højde (vi så en mus gi' sine unger sutteflaske) og luftrumg og vendepunkt. Diskvalificeret for at ha' en lille bitte logning inde i et forbudt luftrum.
5. konkurrencedag onsdag d. 11. april 2012
Stærk blæst 16-25 knob og skyer i 4000 fod (QFE) og en varmfront i optræk. Ingen flyvning.