Regler, unionshåndbog mv.

Skrevet af webmaster. Sendt til Alt om klubben

Unionshåndbogen, Dansk Svæveflyverunion
Klik her for at komme til DSvU's UHB

Flyvereglement, Aviator
Klik her for at hente Aviators flyvereglement.

Må du flyve på din SPL-svævefly hhv. SPL-TMG?
Klik her for at hente Aviators diagram over spørgsmålet (bemærk: 2 sider).

Driftshåndbog for Vesthimmerland Flyveplads
Driftshåndbogen kan ses ved at klikke her.

Aftaleseddel med springere.
Klik her for at hente aftaleskemaet.

Indberetning af havarier, hændelser og skader til Havarikommissionen, Trafikstyrelsen eller DSvU
Instruktørgruppen har lavet en vejledning i, hvordan man skal forholde sig, hvis man kommer til at lave en skade på et svævefly, laver noget i luften man ikke må, eller oplever at det var lige ved at gå galt. Sådanne begivenheder skal altid indberettes til enten Havarikommissionen, Trafikstyrelsen eller DSvU. Og til Aviators flyvechef eller Aviators flyvematerielchef.
Hent vejledningen her: http://aviator.dk/8-alt-om-klubben/158- ... -svaevefly

Registrering og rapportering af fejl og mangler på Aviators fly
Det er til enhver tid pilotens ansvar at kontrollere, om et fly er luftdygtigt, før der flyves, ligesom det er pilotens pligt at indberette fejl og mangler, der konstateres ved dagligt eftersyn, under flyvning, i forbindelse med landing, eller ved håndtering på jorden, og at disse fejl og mangler bliver registreret og rapporteret korrekt.
Konstaterer piloten en fejl eller mangel, skal denne procedure følges: (klik her)

DSvU's CAMO-Arkiv
http://dsvu.dotnethost.dk/

DSvU's gamle dokumentarkiv
http://dsvucamo.dk/

 


Termikkort, ICAO-kort, svæveflyvekort

Skrevet af webmaster. Sendt til Alt om klubben

Termikkort
Formålet med termikkortet er at sprede den viden, som erfarne svæveflyvere har med sig på strækflyvning, for at flere kommer ud at flyve stræk. Kortet er tænkt som et planlægningsmiddel forud for strækflyvninger. Kortet er ikke en «facitliste», men gengiver normale termikforhold i vindstille vejr under normale klimatiske forhold på en normal svæveflyve-sommerdag. Kortet er baseret på Frank Sandeløvs 35 års erfaring som svæveflyver og trafikflyver i det jyske luftrum med inspiration fra Ib Braes' termikkort fra 1970'erne.


Vendepunkterne er ikke en komplet gengivelse af den samlede liste fra Termikligaen; der er lidt flere end vist på kortet. Udvalget af vendepunkter er truffet således, at der i de fleste tilfælde vil være et vendepunkt indenfor rækkevidde.

Kortene er lavet, så du selv kan printe på A3-papir. Du kan hente kortene gratis her:
Termikkort Himmerland og Østjylland
Termikkort Midtvestjylland

ICAO-kort
Her kan du hente det gældende ICAO-kort.

Svæveflyvekort
1:500.00 på den ene side og 1:600.000 på den anden, og plastfilm på begge sider.
midtjylland.JPG
Danmarkskortet: 175,- pr stk.
Bjarne Sørensen / 26309968 / Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Herning Svæveflyveklub

Luftrum Billund
For første gang i Jylland er der luftrum af klasse C, hvor det er obligatorisk at bruge transponder. NAVIAIR har lavet en fin beskrivelse af zone-forholdene omkring Billund.
Folderen kan hentes som PDF-fil ved at klikke her.

Vejrudsigter til svæveflyvning

Skrevet af webmaster. Sendt til Alt om klubben

Der er gode muligheder for at få dannet sig et indtryk af svæveflyvevejret:

(1) NorthAviMet 
NorthAviMet giver dig en række informationer, som forklarer vejrsituationen, og du kan selv fortolke dem til en svæveflyvevejrudsigt:
- https://www.northavimet.com/da/systemsider/login/ 

- Kig denne video med introduktion til brugen af NorthAviMet (klik her)

- Læs NorthAviMet's brugsanvisning (klik her)
- NorthAviMet er gratis men kræver brugerlogin (gratis af få - klik her)

Tip: benyt Northavimets meteogram til at holde øje med dugpunktsspredningen

(2) Windy
Hjemmeside med vind som primært fokus. Gratis at bruge.
- http://windy.com  
- hold især udkig efter dage, hvor vinden i 2-3 km's højde kommer fra nordlige retninger; tilførsel af tør og kølig luft fremmer storslået termik.

(3) Termikudsigten (Niels Thomsens danske RASP)
Termikudsigten fortæller dig på en lidt kompliceret måde, hvordan svæveflyvevejret sandsynligvis bliver i dag og i morgen, men du får ingen forklaringer. 
- http://termikudsigten.dk 
Læs brugsanvisningen (klik her)
- Termikudsigten er gratis og kræver ingen bruger-login.

(4) RASP (svensk)
Rasp fortæller dig på en nem måde, hvordan svæveflyvevejret sandsynligvis bliver i dag og i morgen, men du får ingen forklaringer.
Der er dem, der siger, at RASP er for optimistisk og måske er bedst til at få folk ud på flyvepladsen.

- http://rasp.skyltdirect.se/scandinavia/?conf=dk&wind=sw
- Læs RASP's brugsanvisning (klik her)
- RASP er gratis og kræver ingen bruger-login.
- Der er en RASP-app "Soaring Weather Europe" til fx smartphone, som koster lidt penge, men som så til gengæld laver prognoser for fem dage.

(5) TOPMETEO
Topmeteo er en betalingskanal der, som RASP, fortæller dig, hvordan svæveflyvevejret sandsynligvis bliver, men du får ingen forklaringer.
Også tendens til overoptimisme.
 
- http://www.topmeteo.eu/weather/gliding

(6) www.vejret.info
Læs om koderne for TAF og METAR og meget andet
godt om vejret på Steen Lunds https://www.vejret.info/

med undersiderne https://www.vejret.info/artikler/taf-en-noejagtig-vejrudsigt/
og https://www.vejret.info/artikler/metar-hvordan-vejret-er-lige-nu/


… og i øvrigt gør vejret jo som oftest, som det selv vil.



Vesthimmerlandsstjernen

Skrevet af webmaster. Sendt til Alt om klubben

Vesthimmerlandsstjernen - Aviators lokalkonkurrence

Konkurrencechef Poul Guldbæk har designet en ny 139 km lang Vesthimmerlandsstjerne, som er baseret på vendepunkter fra Termikligaen.
Kort med beskrivelse mv. kan downloades ved at klikke her.

God fornøjelse!

------------------------------------------------------

 

Info om den gamle Vesthimmerlandsstjerne

Opgavebeskrivelse og -betingelser kan hentes her (klik) og umiddelbart ser det jo meget let ud, 120 km herregud, hvor svært kan det være. Men det viser sig, at man altid kommer i problemer på mindst et af benene, fordi stjernen er lagt ud over meget forskellige landskabstyper og dermed termikmuligheder.

Pilot Fly Dato Tid (timer og minutter)
Michael Rønå LS6 12. juli 2014 1:24
Lars B LS10 11. august 2012 1:27
Lars B og Frank   
DuoDiscus  
12. juni 2011 1:35
Johan
DG400 17m
15. juli 2012 1:38
Niels Jørgensen Acro 25. juni 2014 1:40
Niels Jørgensen LS4 2. april 2013 1:40
Lars B og Hans Erik DuoDiscus 18. juli 2014 1:45
Frank og Lars B
DuoDiscus 12. juni 2011 1:58
Kim og Bo DuoDiscus
20. maj 2011 2:00
Nils de Vos DG400 11. juli 2013 2:30
Alf
LS6 18w 21. maj 2011 2:43
Michael Rønå Junior 11. juli 2013 3:07
Niels Jørgensen
Libelle
1. maj 2011
Morten Elmeros LS10 st 20. maj 2011